Brugerværktøjer

Webstedsværktøjer


Sidebjælke

udstyr:gps

Udstyr: GPS

Global Position System, GPS.

Nutidens erstatning for kompasset.

  • Hvis du var en smule fraværende i skolens sidste klasser er her lidt om magnetisme og kompasser
  • Hvis du gerne vil vide mere om magnetisme, sejlads og kompasser er der en glimrende artikel på Sejlsikkert
  • Forsager du helt det moderne samfunds bekvemmeligheder kan et solkompas anbefales. Det brugte vikingerne til at sejle til Grønland, Island og Sydamerika. Læs om solkompas-teori her. Vurdér selv om artiklen er nemmere tilgængelig end brugermanualen til en moderne GPS.

GPS oprindeligt opfundet for at kunne styre interkontinentale missiler med atomvåben således bomberne rammer det helt rigtige sted. Der findes glimrende og meget dybdegående beskrivelser af GPS på internettet. Søg dem på google.

Forklaringerne begrænses her til følgende:

Vores romakker Michael har med en Garmin Etrex Ventura sattelitmodtager målt i flyet fra Danmark til Grønland. Den opfangede fint længdegraden, breddegraden, højden og flyets fart. Michael kunne efterfølgende lægge turen på et verdenskort og se præcis hvilken rute flyet havde valgt og hvor stærkt det havde fløjet undervejs. Inklusive højden.

Målingerne er derfor præcise nok til kajaksejlads. Hvem kan med kompas udregne en position med 10 meters nøjagtighed, på mindre end 1 sekund, i mørke, i store bølger ?

Der findes 3 systemer

  • Et europæisk
  • Et russik
  • Et amerikansk
Den svenske økonomi-model

Der er også en kuriøs meget lokal svensk udgave på Orust. Den er ekstremt billig og kan ses her.

Resten af verden anvender nedenstående.

Europæisk

  • Der er ikke tilstrækkeligt med sattelitter i omløb i 2008
  • Der er ingen produkter til at modtage sattelitsignalerne på markedet endnu
  • Der er stadig politisk uenighed om nytteværdien af milliardinvesteringen
  • Systemet er designet til brug i entreprenørbranchen og transportsektoren. Fuldt udbygget kan det derfor med centimeters nøjagtighed anvendes til placering af broer, nedgravede teleforbindelser eller overvågning af lastvogsntog
  • Systemet kan bare ikke bruges endnu

Russisk

  • Det russiske system kan private i vesteuropa ikke få adgang til
  • Det er stort set umuligt at fiske konkret information frem om systemet

Amerikansk

Tilbage er det amerikanske system. Det er jo glædeligt de amerikanske skatteborgere vil betale for et glimrende navigationssystem, som danske kajaksejlere kan anvende f. eks. i Sverige. Alt hvad du kan købe på markedet i 2008 virker umiddelbart sammen med det amerikanske system. Du kan slet ikke selv vælge hvilket system din navigator skal bruge, den er produceret til ét og kun ét bestemt system – det amerikanske.

Præcision

Fordi GPS er amerikansk ejet er præcisionen afhængig af hvilke krige USA er involveret i. I amerikansk fredstid er præcisionen ca. 10 meter hele tiden. I amerikansk krigstid sløres sattelitterne en smule for alle andre end det amerikanske militær. Det medfører at præcisionen er 10 – 15 meter 95% af tiden, men 100 – 150 meter 5% af tiden. Herved bliver det sværere fjendtlige militærmagter at misbruge systemet.

Det har konsekvenser for havkajaksejlere – også i Danmark.

  • Forestil dig, du er på position X
  • Du tager en måling i 5%-perioden, hvorfor GPS´en fastlægger positionen X-150 meter
  • Ro nu en tur – og ro tilbage til målingen
  • Nu rammer du måske også 5%-perioden, hvorfor GPS´en fastlægger positionen til X+150 meter
  • Nu er der 300 meter mellem de 2 målepunkter. Første målings 150 meter til venstre og anden målings 150 meter til højre for den korrekte placering

Det er måske ikke afgørende for turens succes, endsige livstruende, men lystfiskerne, der gerne vil markere en god fiskebanke, vil i praksis opleve banken er forsvundet. Løsningen er at tage mange målepunkter. Med f. eks. 10 stk. kan det helt korrekte punkt hurtigt indkredses.

Har du brug for præcise målinger er triangulering med et kompas den perfekte metode.

Du kan meget nemt selv undersøge måleusikkerheden på din GPS.

  • Tænd navigatoren og lad den ligge helt stille f. eks. 1 time
  • Se på dens gemte målepunkter

Du vil nu opdage at målepunkterne er spredt i en lille cirkel, selv om de alle sammen bør være placeret i ét punkt. Cirklens størrelse er udtryk for måleusikkerheden.

Uanset hvilket fabrikat eller hvilken model du vælger, er der måleusikkerhed.

  • Der er usikkerhed på sattelitterne. Den er ens for alle
  • Der er usikkerhed på sattelitmodtagerne, GPS´en.
    • Måleusikkerheden er en smule forskellig mellem de enkelte fabrikanter
    • Måleusikkerheden er en del forskellig mellem forskellige generationer af GPS´ere. En ny model med SIRF-modtager er væsentlig mere præcis end en gammel model fra midten af 1990-erne.

Det er lidt som med mobiltelefoner. Nogle er bedre til at fange signalet end andre, men det er meget sjældent forskellen er mærkbar i daglig brug.

Fabrikanter

Håndholdte navigatorer er de eneste relevante for kajaksejlere.

Der er 4 store producenter på markedet

Se en omfattende liste af producenter her.

Ved en tilfældighed startede jeg med en Garmin GPS 12XL. Købte navigatoren og en masse søkort brugt da en fritidsfisker lagde op. Købte hurtigt computerprogrammer og ekstraudstyr, således GPS´en kunne kobles sammen med computeren og en masse programmer hertil. Men mange computerprogrammer og næsten alt ekstraudstyret passer ikke sammen mellem de enkelte fabrikanter. Investering i en ny GPS fra andet fabrikat kan derfor medføre investering i en masse nye programmer. Det er dyrt.

Priser

Brugt udstyr bør naturligvis være det billigste og et godt sted at starte, hvis du ikke er helt sikker på GPS er noget for dig. Nyt udstyr kan det ikke betale sig at købe i Danmark. Friluftsbutikker og marinebutikker i Danmark lægger generelt for høj avance på deres GPS-produkter i forhold til tilsvarende butikker i England. Det er nok også forklaringen på den omfattende piratkopiering af computerprogrammer til GPS der finder sted i mange ”våde” miljøer.

Vi købte en Etrex Vista i 2001 Dengang var prisen i Danmark 5.999 kr. Hertil kom forsendelsesomkostning og leveringstid. Vi købte nøjagtig samme model, med nøjagtig samme garanti via internet i England til 3.600 kr. inklusiv moms og forsendelse. Leveringstiden var 1 dag længere end hos marinebutikken på sjælland. Vi købte den her.

Advarsel I 2008 bestilte vi to nye navigatorer og et kort hos samme firma. Herefter fulgte en lang diskussion pr. mail om validiteten af vores adresse. Firmaet forlangte kopier af gasregninger, kontoudtog fra banken etc. Mange mails og én uge senere afbestilte vi varerne og startede forfra i en anden butik. Brug ikke GPS Warehouse.

Vi endte med at bestille navigatorerne her og kortet her. Besparelsen udgjorde ca. 1.500 kr. ved at handle to navigatorer i England.

In English: Warning against www.gpsw.co.uk. GPS Warehouse. The Company do not meet demands from the danish market. To order anything at www.gpsw.co.uk You have to provide very personal information like Gass bills, utility bills etc. to the Company. This is á serious security risk. Do not use GPS Warehouse. Find another reseller.
We now recommend www.globalgizmos.co.uk for GPS and www.marinetorvet.dk for maps.

Her er vores erfaringer med forskellige GPS´ere.

Garmin XL 12

Garmin XL 12

GPS12 er Garmin´s første sattelitnavigator, der fik stor succes på markedet – den blev næsten hvermandseje. Selv om den ikke produceres mere, kan den stadig findes på brugtmarkedet. Overalt hvor der ikke er brug for en GPS med kort, bruger vi stadig modellen. Vi har rigtig gode erfaringer med denne model til brug i kajak.

Den er
  • Robust – du kan næsten slå pløkke til teltet i med den
  • Betjeningsvenlig. Knapperne kan også betjenes med stive fingre i tykke handsker
  • Næsten vandtæt, dvs. vandtæt i henhold til IPX7 standarden
  • Forsynet med 4 AA-batterier der holder 24 timer om sommeren, 4 - 10 timer om vinteren afhængigt af kulden.
Den kan
  • Overføre data til og fra computeren
  • Vise position i alle almindelige kortformater
  • Vise aktuel fart, gennemsnitsfart, max. fart
  • Vise kompas som kompasrose
  • Vise kompas som ”landevej”
Den kan ikke
  • Indeholde kort
  • Søge på andet end waypoints
  • Gemme mere end 1 sejlet rute

Du kan downloade en brugermanuel her og et addendum til brugermanualen her.

Garmin Etrex Vista

Garmin Etrex Vista Computeren i navigatoren. Etrex Vista blev lanceret som garmins topprodukt til håndholdt udendørs brug. Det er den ikke mere. Sattelitnavigatorer er dog nogenlunde på linie med mobiltelefoner – der kommer en ny og mere avanceret model hele tiden. Vi har gode erfaringer med denne model til brug i kajak. Dog har vi noteret os to svagheder:

  • Den er mere fugtfølsom end Garmin XL 12. Kontaktrens bliver hurtigt en fast del af udrustningen.
  • Det lille joy-stick bliver slidt eller irrer pga. fugt. Herefter er navigatoren ubrugelig.
Den er
  • Betjeningsvenlig med bare hænder på tørt land
  • Næsten vandtæt, dvs. vandtæt i henhold til IPX7 standarden
  • Forsynet med 2 AA-batterier, der holder 10 timer om sommeren, noget mindre om vinteren afhængigt af temperaturen
Den kan
  • Indeholde kort på størrelse med Danmark, incl. samtlige gadenavne i alle større byer
  • Alt det som GPS 12 også kan
  • Gemme 9 sejlede ruter
Den kan ikke
  • Indeholde kortområder større end Danmark.
  • Betjenes optimalt med stive fingre i tykke handsker.
  • Bruges som vækkeur

Du kan downloade en brugermanual her.

Garmin 660 Nüvi

Garmin Nüvi 660

Bilnavigator til brug i kajak ? Vi har forsøgt at anvende en bil-navigator til sejlads i kajak. Det kræver lidt opfindsomhed med strømtilførsel. Alligevel må vi konstatere det ikke dur. Desværre. Skærmens størrelse står højt på ønskesedlen til en håndholdt navigator.

Den er
  • Bilnavigator
  • Betjeningsvenlig med trykfølsom skærm
  • Udstyret med stor farveskærm som er helt ideel til brug i kajakken
  • Ikke vandtæt
  • Forsynet med opladeligt batteri. Udskiftelige batterier kan ikke bruges
Den kan
  • Navigere dig rundt på næsten enhver vej
  • Vise aktuel fart, gennemsnitsfart, max. fart
Den kan ikke
  • Gemme sejlet rute - og derfor heller ikke guide dig tilbage af sporet
  • Gemme waypoints, kun adresser.

Du kan downloade en brugermanual her

Garmin 60CX

Garmin 60 CX Ægte outdoor navigator med farveskærm og udskiftelige hukommelseskort. Den kan bruges som bil-navigator med turn-by-turn vejledning. Dog uden stemme-vejledning. Den kan bruges med landkort, søkort og de specielle svenske topgrafiske kort kaldet Friluftskartan Pro.

Den er
  • Udstyret med farveskærm
  • Konstrueret robust
  • Næsten vandtæt, dvs. vandtæt i henhold til IPX7 standarden
  • Forsynet med 2 AA-batterier. Batterierne holder gennemsnitligt 12 timer. Slukkes GPS´en hver gang du går på land, kan 2 Duracell batterier holde 2 dage
Den kan
  • Indeholde hele Europa på ét udskifteligt memorykort
  • Skifte mellem landkort, topografiske kort og søkort
Den kan ikke
  • vise barometerstand

Strøm til navigator

Navigatorer bruger strøm. En frygtelig masse strøm. Regn med holdbarhed omkring 75% af den tid fabrikanterne oplyser om sommeren, 50% eller mindre om vinteren for almindelige batteier. Kortere for genopladelige batterier.

Batterier

Vi bruger genopladelige batterier på dagsture og weekendture, men ikke på længerevarende ferieture. Genopladelige batterier har et problem med at opbevare enerigen længe. Derfor kan du ikke oplade dem og forvente der er særlig megen strøm tilbage om f. eks. 10 dage, selv om batterierne ligger ubrugt hen i mellemtiden.

Korte ture

Til dagsture og weekendture anvender vi Kamedia 2500 MAH. De holder strømmen længe og klarer frosten fint om vinteren. Bemærk typebetegnelsen MAH. Det betyder milli-ampere-timer. Du kan altså trække 2.500 milliampere i én time fra dem. Billigere batterier har en lavere kapacitet og bør undgås.

Lange ture

På længerevarende ferieture anvender vi alkaline batterier i god kvalitet. Duracell eller Panasonic Extreme Power. Panasonic laver nogle billigere modeller vi har meget dårlige erfaringer med.

Udskiftning

Vi udnytter batterierne maksimalt ved at udskifte dem efter et bestemt mønster i vores udstyr.

  • Friske batterier går i GPS´en
  • Brugte batterier fra GPS´en går i camera, lommecomputer, mp3-afspiller, pandelampe i nævnte rækkefølge.

Altsammen udstyr der ikke er så kritisk, hvor batterierne kan skiftes i et tørt telt om aftenen. Det er ikke hensigtsmæssigt at skifte batterier i GPS´en midt på dagen ude på vandet - eller i en frokostpause i regnvejr.

Trods energibesparelser bruger vores udstyr meget strøm. GPS´ere, pandelamper, lommecomputere, MP3-afspillere og cameraer bruger tilsammen rigtig meget strøm på et par uger. Normalt ligger forbruget på 8 → 10 batterier i døgnet. De fylder en 3L. rullepose til randen og vejer mere end 3 kilo.

For at udnytte batterierne maksimalt forsøger vi at standardiseret vores udstyr. Næsten alt bruger batterier størrelse AA og der skal meget gode argumenter til, for at finde plads i vores udstyrskatalog, hvis en dims ikke bruger batterier størrelse AA.

Solceller

Silva Solar batterioplader De fleste kajak ture foregår i solskin. Der er opfundet solfangere. Hvorfor ikke udskifte batteriposen med en soloplader og genopladelige batterier ? Du sparer plads, vægt og løber aldrig tør for friske batterier. Vi er startet på eksperimentet og har anskaffet SilvaSolar opladere.

Solar II

Første eksperiment var en Solar II 12V. Fra solpanelet går der en ledning til et cigartænder stik. Stikket passer til Garmin Nüvi 660. Oplader & navigator kan være i en SeaLine A3 vandtæt kortholder.

Erfaringerne var nedslående. Navigatoren brugte mere strøm end solcellepanelet kunne producere ved den mindste sky på himlen. Én enkelt regnsvejrsdag tømmer navigatoren for strøm.

Solar I AA

Næste eksperiment var en Solar I AA oplader. Fra solpanelet går en ledning til en vandtæt boks, der har plads til max 4 stk. AA-batterier. Der kan oplades 2 batterier eller 4 batterier af gangen.

Erfaringerne er in-conclusive på nuværende tidspunkt. I strålende solskin kan 4 batterier lige netop oplades på én dag. Er vejret overskyet kan der oplades 2 batterier. En overskyet regnvejrsdag kan der ikke oplades.

Successen er lidt begrænset. Måske fordi Silva´s opladere er for ineffektive - der har været kritiske røster på nettet om effektiviteten af netop disse opladere. Vi forventer fremtiden vil bringe nogle mere effektive og mere fikse solopladere. I mellemtiden har Philip bygget sin feriebåd, så der er plads til 2 opladere på dækket. Mere om det, når vi har flere erfaringer.

Vandtæt

Vandtæt pose til din GPS De fleste fabrikanter reklamerer med vandtætte navigatorer. Det er de ikke. Næsten alle outdoor navigatorer er vandtætte i henhold til IEC 60529 IPX7 standarden. Det er en europæisk standard, der er defineret således:

An IPX7 designation means the GPS case can withstand accidental immersion in one meter of water for up to 30 minutes. An IPX8 designation is for continuous underwater use.

Alle håndholdte GPS´ere er vandtætte efter IPX7, ikke IPX8. I praksis betyder det GPS´en ikke kan ligge på kajakkens dæk uden at være pakket i vandtæt emballage. Uanset hvad en sælger i din lokale sportsforretning siger.

Der er 2 typer vandtætte emballager til GPS på markedet
  • Vandtætte boxe i gennemsigtig, slagfast Lexan
    • De dur ikke. Du kan ikke betjene GPS´ens knapper uden at åbne boxen. Det dur hverken i bølger eller regnvejr.
  • Vandætte poser
    • De dur. GPS´ens knapper kan betjenes ude fra. Poserne slides hurtigt. Regn med en ny pose hvert andet år. Herefter bliver den utæt. Solens ultraviolette lys, salt og sand slider meget. Se mere om Seal Line her, Ortlieb her og Aquapac her.

Relaterede artikler

Se også

/customers/8/6/d/hettel.dk/httpd.www/data/pages/udstyr/gps.txt · Sidst ændret: Y/m/d H:i af philip