Brugerværktøjer

Webstedsværktøjer


Sidebjælke

Turberetninger, foto og nyttig viden

Her en liste over ture vi har roet i havkajak - såvel i Sverige som i Danmark.

Listen indeholder information om ét eller flere af punkterne

Sjælland & Øer

Havkajak ture omkring Sjælland og Øer

Avnø

Basnæs 2002

Bjørnebæk 2002

Bogø 2009

Enø

Falster 2007

Gavnø

Jarsskov 2003

Karrebæk 2001

Knudshoved & Knudshoved Odde

Kortselitse

Lindholmen 2000

Møn & Møns Klint

Næstved Kajak & Cano Klub, NKC

Skovshoved 2003

Sorø 2003

Stevns 2005

Suså 2003

Svinø

Vejlø 2002

Vesterhave 2000

Vordingborg 2002

Fyn & sydfynske ø-hav

Havkajak ture omkring Fyn og det sydfynske Øhav

Bogense 2002

Fyn rundt 2004

Fyns Hoved 2004

Langeland 2002

Svendborg 2002

Tåsinge 2003

Jylland

Havkajak ture omkring Jylland

Hjarbæk, 2002

  • Kort. Hvor er det ?
  • Nyttig viden om stedet til Din tur

Mariager 2003

  • Kort. Hvor er det ?
  • Nyttig viden om stedet til Din tur

Skive 2002

  • Kort. Hvor er det ?
  • Nyttig viden om stedet til Din tur

Vejle 2003

  • Kort. Hvor er det ?
  • Nyttig viden om stedet til Din tur

Sverige

Havkajak ture i Sverige

Sct Anna

Stockholm 2003

Orust

Rul - Eskimorul og makkerredninger

Eskimorul, rullestuer og makkerredninger i havkajak

Rul 2007, december

Rul 2007, november

Rul 2007, oktober

Rul 2004, april

Rul 2003, september

Rul 2003, februar

Rul 2003, januar

Rul 2002, december

turberet:stockholm_2003

Turberetning: Stockholm 2003

Stålgrå Stockholm

Uanset hvordan en bil er bygget og udstyret står ét indtryk tilbage efter en hel dags kørsel i strålende solskin: blikspand !

Vi kører tværs gennem den svenske hovedstad og drejer fra på hovedvej 274 med retning mod Vaxholm. Vaxholm er en gruppe øer lige nord for Stockholm. Nogle øer er tæt befolket, mens andre sort set er øde.

Finder camping Åsrike, ved Åsrikebadet. Det er en enstjernet campingplads, primært til fastliggere i mægtige campingvogne - og ingen faciliteter udover toilet & bad. Receptionen har kun åbent én time om formiddagen, men på opslagstavlen er ophængt praktisk information og vejledning i valg af plads.

Vi vælger en plads, spiser medbragt aftensmad og går i posen - trætte efter en lang dags bilkørsel. Knap 800 km. blev det til. Jeg håber området er køreturen værd.

Dag 1 - Shopping

Klik for stort foto

Fra sted Vaxholm
Til sted Vaxholm
Vejr & Vind Overskyet, blæsende, byger
Kort Se kort med hele roturen
Foto Billeder fra turen

Sigthseeing in Stockholm. Starter dagen med betaling for campingpladsen og tager en dejligt varmt bad - det koster 4 svenske enkroner for 2 voksne, der elsker varmt badevand.

Pakker lejren for at tage på vores helt specielle udgave af sightseeing i Stockholm: Kajakbutikker !

Hvad skal jeg med kunst, kultur og historie, når der er store veludstyrede, svulmende kajakbutikker ?

Svima

Første stop er www.svima.se. Her sælger de Sea Aleut II. En mægtig 2-er-havkajak på 670 cm. længde og 62 cm. bredde. Altså en meget hurtig båd 2 voksne kan ro lange dagsmarcher med. Den vil jeg meget gerne se & prøve.

Har længe overvejet om jeg selv skal bygge en 2-er eller måske købe Sea Aleut II Men ak oh ve ! Sea Aleut II er noget nær den eneste kajak butikken ikke har hjemme….. Inden vi kørte herop tjekkede jeg båden & prisen på deres hjemmeside, så efter 800 km. kørsel finder jeg en protest mod den manglende lagervare rimelig…. Ekspedienten forklarer båden er så dyr at de kun får én hjem hvert andet år. Han roder hele biksen grundigt igennem et par gange og konstaterer de ikke har den på lager. Øv!

Ellers er forretningen et eldorado, hvis man skal handle kajak eller pagaj - ikke alt det andet. Der er alle modeller i samtlige farvekombinationer fra Kajaksport, P&H, Dagger og Perception. Selv den New Zealandske Slingshot er der i en fantastisk flot blå farve. Eller hvad med en Fos-2-er kajak ?

Sidst jeg besøgte Kano & Kajak Butikken i Skovshoved blev jeg meget imponeret over udvalget på 45 - 50 både, men Svima slår det her. Der er ikke bare 50 både at vælge imellem, der er også 5 farver at vælge imellem for hver bådtype. Bare ingen Sea Aleut II.

Skimkayaks

Næste stop er www.skimkayaks.com Fra Svima kører vi til www.skimkayaks.com for at se på ny båd til Mette. Hun prøver en Dex, mens jeg prøver en Distance. Initialstabiliteten i Distance er meget lavere end i min Necky, så jeg skifter lynhurtigt til min egen båd igen. Jeg skal ikke ud at svømme midt i Stockholm med en lånt båd til 20.000.

Mette er helt vild med Dexen, men vil ikke have den med finne. Hun vil have ror på kajakken. Det giver en meget hurtigere styring i snævre kurver og ved pludselige retningsskift - f. eks. hvis man skal have stævnen op i en stor bølge eller snurre rundt blandt små skær. Det er også meget mere effektivt med ror, når vi i efterårsstormene tager ud og leger på de lokale bølger. Efter lidt intern debat frem og tilbage spiller vi højt spil i forretningen og begynder at forhandle med den stakkels ekspedient, der uafladeligt må forhandle med fabrikken via telefon.

Resultatet bliver vi betaler 2.000 nu, bestiller en specialfremstillet udgave af kajakken - og aftaler at hente og betale den om 7 kalenderdage. Så har vi nogle dage til at ro rundt i den Stockholmske skærgård i de medbragte kajakker og til at finde en løsning på 2 nye problemer:

  • Hvordan får vi 3 kajakker på taget af bilen
  • Hvordan får vi betalt de sidste 20.000, når man kun kan hæve 15.000 om måneden på et Visakort.

Godt tilfredse med vores handlekraft og forhandlingens resultat kører vi tilbage til Vaxholm, denne gang til campingpladsen ved Eriksjøbadet. Et naturskønt, flot område der bliver brugt meget til allehånde maritime aktiviteter. Vi kan se på såvel området som campingpladsen at højsæsonen netop er overstået - det er slidt.

Vi når lige netop aftensmaden og kaffen førend regnen sætter ind. Det regner heftigt hele natten.

Dag 2 - Vaxholm

Klik for stort foto

Fra sted Vaxholm
Til sted Grinda
Vejr & Vind Møgvejr !
Kort Se kort med hele roturen
Foto Billeder fra turen

Det kniber med at komme ud af posen og starte dagen, når alt uden for teltet er vådt. Vi er ufatteligt langsomme, sløve og kan ikke beslutte om vi skal ro eller ligge i lejr. Klokken 11,15 beslutter vi os for at ro.

Man skal forlade campingpladsen inden kl. 12,00. I modsat fald skal der betales for en overnatning til. På rekordtid pakker vil lejren sammen og tjekker ud. Får lov til at sætte kajakkerne i vandet og efterlade bilen på campingpladsen uden at betale ekstra. Det er rimeligt betryggende at have bilen låst inde på en campingplads, når vi trods alt lader den stå uovervåget en hel uge så tæt på storbyen.

Mens Mette parkerer bilen går jeg ud på en klippe for at se lidt på himlen: Skal vi ro i almindeligt rotøj eller er det ro-jakke-vejr. Nogen vil åbenbart give mig et vink med en vandspand, for med ét øser regnen ned i lårtykke stråler og himlen bliver sort så langt øjet rækker. Det er simpelthen som at få smidt en spand vand i ansigtet. Vejrmeldingen er nem at forstå, så vi skifter hurtigt til sydvest og rojakke - og ror ud i skærgården. Det kan godt være jeg ligner Darth Wader med min nye sydvest, men jeg slipper i det mindste for vand ned ad nakken og vinduesviskere på brillerne.

Vi ror nord om Vaxholm, dernæst stik øst mod Rindø i silende regn og frisk vind. Fortsætter nord om Værmdølandet og svinger atter østover på sydsiden af Vårholma mod Viggsjø.

Pludselig høres et kæmpe motorbrøl og 15 motortorpedobåde kommer ræsende om hjørnet i en helvedes fart. Det ligner nærmest en flok gadedrenge, der er ude at køre ræs på deres nye motorcykler. Det er flot og hver båd giver fire - fem hækbølger på ca. én meters højde. Dertil kommer kraftige refleksbølger inde fra klipperne. Tju hej hvor det går – skideskægt. Er nu glad for vi ikke ligger midt i sejlrenden. Jeg tør ikke hive kameraet frem og fotografere militærbådene. Tanken om de sætter kursen direkte mod mig i den fart, måske bare for at give mig en skideballe, er skræmmende nok. Er du tosset mand, al håret bliver jo blæst om i nakken !

Senere på dagen ror vi forbi det militære beskyttelsesområde på Værmdø, hvor gule forbudsskilte forklarer betydningen: Udlændinge må ikke opholde sig her, landgang er forbudt, allemandsretten ophævet og fotografering mv. er forbudt. Jeg overvejer et kort øjeblik at fotografere forbudsskiltet, men erindrer hurtigt torpedobådendes frygtindgydende fart. Nul fotos her.

Ved Viggsjø holder vi en kort pause i regnvejret, mens en lokal tordenbyge driver forbi. Ingen af os kan lide at ro i tordenvejr. Det bliver til yderligere en pause, mens en regulær tordenstorm driver forbi. Vinden tiltager kraftigt, det høvler ned, lyner og søen rejser sig. Jeg fryser så tænderne klaprer, på en øde ø i den stockholmske skærgård. Midt i august !

Lige så snart lynene holder op, ror vi over det åbne vand til Grinda og finder en lejrplads - fuldstændig gennemblødte. Godt det ikke er vintertur i dag.

Hurtigt slås det våde telt op, lejren etableres, vådt tøj byttes med varmt og aftensmaden koges. Maden må nu indtages inde i teltet, mens det høvler ned - og regnen bliver ved hele natten. Det var ikke lige sådan jeg forestillede mig en ferietur i den stockholmske skærgård.

Dag 3 - Grinda

Klik for stort foto

Fra sted Grinda
Til sted Grinda
Vejr & Vind Møgvejr !
Kort Se kort med hele roturen
Foto Billeder fra turen

Efter 9 timers god søvn vågner vi begge kl. 07,00 morgen. Æv, det høvler stadig ned uden for teltet. Vi tager en hurtig beslutning, vender os om på den anden side og sover videre…

Vågner igen kl. 10,15 til samme situation: Ubønhørlig regn, kun afbrudt af små pauser, hvor man lige præcis kan nå at tisse eller lave kaffe. Morgenmaden indtages indendørs, mens regnen trommer på teltdugen.

Hen over middag ser det ud som om horisonten klarer lidt op og vi begynder at pakke. Snydt igen: da vi er halvt færdige trommer regnen igen, hvorfor vi opgiver.

Dagen bliver en overliggerdag, hvor vi imellem bygerne klarer praktiske gøremål, bader og ser på øen.

Vi slapper af og genopdager at man ikke kan lægge denne slags roture ind i en time-manager. Det er og bliver naturen som sætter betingelserne for aktiviteterne.

Dag 4 - Åspan

Klik for stort foto

Fra sted Grinda
Til sted Åspan
Vejr & Vind Solskin
Kort Se kort med hele roturen
Foto Billeder fra turen

Efter overliggerdagen er vi meget motiverede. Nu skal der altså ros, regn eller ej ! Vejret er heldigvis med os i dag – det regner ikke.

Ror ned til broen på Grinda, hvor sundbussen lægger til. Her kan vi hente vand. Af opslagstavlen fremgår man ikke må campere uden for de afmærkede teltpladser på øen. Øeh, der har vi nok været heldige at undgå problemer.

Grinda svarer nogenlunde til Dyrehaven i Danmark. Det er stedet familien tager på søndagsudflugt i solskinsvejr for at spise frokost og bagefter kaffe & kage inden de tager bussen hjem igen. HT-busserne er bare udskiftet med hurtiggående skibe, der i øvrigt smider nogle enorme hækbølger efter sig. Vi ser et par sidde på klippen ca. 2,5 meter over vandet. Hækbølgen fra bussen oversskyller dem fuldstændigt, da den når land. Det ser rigtigt flot ud nede fra kajakkerne ! Sekundet efter får vi en udfordring, da refleksbølgerne slår tilbage fra klippen: Firkantede bølger i den højde kræver nu engang roerens udelte opmærksomhed.

Fortsætter ad kringlede småveje ind i naturreservatet. Mette konstaterer kort i 1:100.000 er uanvendelige her. Der er simpelthen for få detaljer og for mange udeladte skær. Så er 1:50.000 som jeg ror med meget bedre. Vi burde nok have købt landkort i 1:50.000 til Mette og søkort til mig. Så får man alle detaljer og al information om området med.

Naturreservatet er meget specielt: Hvor der er bebyggelse er reservatet ophævet. Det betyder her er pænt & stille, men også at her er relativt mange mennesker.

Midt i det hele støder vi på en tankstation med minimarked og terrasse med borde & bænke, hvor kaffe, kage og is kan indtages. Alt sammen placeret på flydebro naturligvis. Det er jo en tankstation til motorbåde, ikke til biler. Minimarkedet er så lille, at vareopfyldning foregår fra en normal indkøbskurv og der kan kun være 2 kunder ad gangen i butikken. Vi er ligeglade med forretningens størrelse: Kold is, kold sodavand og varm kaffe smager stadig himmelsk lige her midt på vandet. Efter en lang pause og megen snak med nysgerrige og imødekommende svenskere, der undres over et dansk par i kajak så langt nordpå, ror vi videre ind i naturreservatet.

Begynder så småt at lede efter egnede lejrpladser. Finder en rigtig god lejrplads, men den er desværre nok blevet brugt af professionelle turarrangører før: Store skilte gør opmærksom på eventyrrejser og lejrvirksomhed er forbudt af grundejeren. Gad vist hvilke danske turarrangører, der har været her før.

Vi ror rundt mellem øerne og tjekker konsekvent alle de vestvendte kyster - så kan vi nemlig bade og tørre i aftensolen. På Aspøen lykkes det. En herlig lille solbeskinnet plet bliver vores lejr for i nat.

Dag 5 - Grinda

Klik for stort foto

Fra sted Åspan
Til sted Grinda
Vejr & Vind .
Kort Se kort med hele roturen
Foto Billeder fra turen

Vi står op ved 10-tiden i strålende solskin.

Pakker langsomt sammen.

Nyder stemningen og stilheden på vores øde ø.

Hygger os.

Ser havørne stige på solens opvinde, på jagt efter mad.

Ser en måge genere en ørn voldsomt. Ørnen kommer strygende inde fra skoven med et bytte i kløerne. Måske mågens lillebror….

Henad middag har vi snøvlet os færdige og vil tage et stille farvel til dette vidunderlige sted over den sidste rest kaffe.

Næppe har vi sat os, førend en regnbyge lader vandet på os. Kaffen indtages under regnslag og vi sætter ud i stille regn.

Vi skulle jo nødigt tro vejret altid er godt heroppe…

Måske er det forklaringen på det klassiske svenske tungsind: mørke fyrretræsskove & evig regn kan umuligt skabe grobund for et lyst sind.

Ror igennem naturreservatet, nord om Gællnø og navigerer igennem snævre passager mellem de idylliske øer.

Undertiden er afstanden mellem 2 øer mindre end en bådslængde og undertiden er mellemrummet tilvokset i siv.

Det kan være svært at finde rundt her…. Uden kort & kompas vil jeg mene det er umuligt ikke at fare vild, hvis man ror uden for de motorveje som de afmærkede sejlrender udgør. Bare en halv times uopmærksomhed på kortet kan skabe tvivl om hvor vi er.

Ror sydover mod Søderby, men har svært ved at finde egnede lejrpladser. Der er forbavsende meget bebyggelse i området. Ender derfor med en rask beslutning: Vi ror til Grinda, og lægger os på den autoriserede lejrplads.

Det er en lise for sjæl - og ikke mindst for kroppen - at færdes på plane flader, sove på en plan græsmark, spise ved bord og bænk i stedet for på jorden og gå tur på jævne stier, hvor det ikke hele tiden er nødvendigt at se hvor man kan sætte fødderne.

Til gengæld er de møgbeskidte das horrible. Specielt på en såkaldt teltliggerplads til 50 sekr i døgnet. Så hellere skide i skoven…

Aftenturen slentres på pænt anlagte grusstier ned forbi marinaen, det nyanlagte hotel og øens restaurant. Det er et rigtigt turiststed, hvor man sagtens kan købe sig et måltid mad til 1.000 sekr. - og med noget besvær få prisen ned på 400 sekr. Restaurenten er fyldt med pænt påklædte, nyvaskede og velfriserede mennesker.

Vi spiser i stilhed vores chillinudler til 15 kr. direkte fra trangiaen hjemme ved teltet……

Dag 6 - Vaxholm

Klik for stort foto

Fra sted Grinda
Til sted Vaxholm
Vejr & Vind .
Kort Se kort med hele roturen
Foto Billeder fra turen

Vågner kl. 6,30 til fantastisk vejr. Solen skinner fra en skyfri himmel og vandet ligner et spejl. Mette gider ikke stå op, så jeg tager nogle timer på den anden side….

Bliver vækket kl. 9,30 af en fyr på terrængående 4-hjuls-motorcykel. Han kører rundt til teltene og opkræver 50 kr. i afgift pr. telt pr. døgn. Vi betaler, men jeg er sur. Til den pris forventer jeg mere end en plan græsplæne og møgbeskidte toiletter.

Det blæser lidt, der er lidt krøl på vandet og enkelte skyer driver ind fra nordøst.

Efter morgenmaden og det obligatoriske ritual med at pakke alting sammen og stuve det i bådene ror vi syd om Grinda, svinger vestover og nord om Viggsjø og hen til Lillsved på Værmdø.

Lægger til ved en lille hyggelig cafe og spiser biksemad.

Kan dårligt vralte tilbage til kajakkerne oven på et herremåltid.

Herligt…

Netop som vi sætter os i kajakkerne kommer skyerne drivende ind over området. Snart må vi på land og skifte til rojakker.

Regnen siler stille men ubønhørligt ned og luften sitrer, men tordenvejret udebliver.

Fortsætter forbi Sippsøn og Vårholma og stikker direkte over det åbne vand til Skarpø. Det er altså kun et kryds på et par kilometer, men vi er gennem de sidste dage vænnet til meget kortere afstande mellem øerne. Derfor opleves 2 km. åbent vand pludselig som stort, selv om det er det rene pjank.

Bekymringen for at blive fanget af tordenvejr mens vi er på åbent vand er nu reel nok, men denne gang er vejrguderne med os: vi slipper over uden den mindste antydning af lynild….

Nordsiden af Skarpø og den smalle rende til Hæstholmen er flot, men præget af utrolig megen beboelse. Jeg tror det er umuligt at finde et overnatningssted på både Hæstholmen & Skarpø.

På vej sydover mod Kastellet ser vi store blå skilte, der deler trafikken ved Kastellet.

Tung trafik skal sejle vest om Kastellet, let trafik øst om.

Ergo ror vi øst om øen, for derefter at svinge mod vest.

Vi skal hen forbi Vaxholm havn og hen til campingpladsen på sydsiden af Vaxholm.

Vaxholm havn ligger ret ud for Kastellet og er et trafikknudepunkt for skibstrafik i området. Ud for kastellet ser vi 3 sundbusser, 2 bilfærger, 1 passagerskib til Kastellet og diverse lystfartøjer.

Det her er værre end at løbe tværs over en 6-sporet motorvej i myldretiden. På bare tæer…..

Vi ser på hinanden og kaster os ud i det.

Ror bag om en sundbus og overraskes da han slår bak og pisker vandet op ud imod os. Bølgerne er helt uforudsigelige, strømmen trækker os sideværts og det oppiskede, luftfyldte vand har tydeligt reduceret bæreevne. Formentlig en følge af skibet ikke er drevet med skrue, men med jetstrøm ligesom en vandscooter. Det er meget ubehageligt at ro på.

Bussen lægger fra kaj og svinger ud mod os, ikke væk fra os, som vi forventede.

Vi knokler som gale.

Mette sætter personlig hastighedsrekord og slipper i sikkerhed forbi skibets stævn. Aldrig nogensinde har hun roet så stærkt – selv med tom båd.

Jeg ligger længere ude og bliver atter fanget, da skibet til min store overraskelse og rædsel sætter fart fremad i mod mig.

Sundbussernes topfart er hen ved 50 km/t så han flytter sig lynhurtigt !

Pludselig er jeg fanget under skibets stævn.

Den rager simpelthen hen over hovedet på mig !

Ud af øjenkrogen ser jeg 2 mænd inde på kajen holde vejret mens de ser ned på mig.

Jeg lægger alle kræfter i. Kan mærke hvordan min grønlandske pagaj, der er et stykke fyrretræ på næsten 2 tommers tykkelse midtpå, bøjer under trykket mens jeg helt bogstaveligt ror for livet.

I et splitsekund overvejer jeg om det er muligt at sætte af på skibets skrog for at komme væk fra maskinen.

Jeg når lige forbi skibsskroget og kan mærke motorens kraft, da færgen suser forbi en meter bag mig.

Puha for en grim fejlvurdering vi der lavede…….

Vi spurter ind i havnen og puster lidt ud.

Får adrenalinet lidt ned igen og venter på hænderne holder op med at ryste.

Lusker forsigtigt ud af havnen og holder godt øje med bilfærgerne. Ror forbi færgerne, mens vi holder skarpt øje med bilernes færden af og på færgerne. Kastes lidt rundt af bølgerne fra færgernes kraftige motorer, men kommer forbi i nogenlunde orden og stil med en mægtig spurt.

Puster ud på den anden side, griner fjoget og lettede.

Hold da op hvor var tidspunktet til dette kryds valgt dårligt….

Jeg skal sent glemmeCinderella II…..

I silende regn ankommer vi til campingpladsen og den ventende bil. Vi må have set frygteligt sølle og mistænkelige ud, for i modsætning til starten af ferien skal vi pludselig betale depositum for nøglen til baderummet….

Det gør vi nu gerne, bare der er masser af varmt vand og hvide fliser……

Natten over har jeg mareridt. Drømmer alle mulige kombinationer af uheld ved færgen; kæntring, knækkede rorliner, knækket pagaj, at jeg ikke når væk og bliver sejlet ned.

Cinderella II har vist gjort et stort indtryk på mig…….

Dag 7 - Svima Sport

Klik for stort foto

Fra sted Vaxholm
Til sted Svima Sport
Vejr & Vind .
Kort Se kort med hele roturen
Foto Billeder fra turen

Rydder op i alt vores våde udstyr & tøj. Hold da op hvor kan luften i en bil lugte spændene meget hurtigt, når ugegammelt, vådt roundertøj pakkes ud af plastposerne og smides i den solvarme bil…….

Leger bilturister i Vaxholm. Køber snor & liggeunderlag så vi kan spænde mettes nye kajak oven på de 2 andre på bilens tag. Det bliver godt nok lidt spøjst at spænde 2 kajakker fast på tagholderen og den nye kajak oven på de 2 andre, men en bedre løsning kan vi ikke finde her og nu.

Kører til Stockholm for at købe ror, pedaler mv. til mettes nye båd. I Svima Sport bliver en ældre ekspedient meget entusiastisk over vores projekt med at sætte ror på en helt ny båd. Han vimser omkring, viser os flere ror-modeller og kommer med allehånde gode råd & tips til projektet. Har stor erfaring og er villig til at dele den.

Et par timer senere står vi ved bilen igen. 2.000 kr. fattigere, men med komplet ror, pedalsystem og en masse ny viden.

Vi er klar til at hente mettes båd i morgen…..

Dag 8 - Skim Kayaks

Klik for stort foto

Fra sted Vaxholm
Til sted Næstved
Vejr & Vind .
Kort Se kort med hele roturen
Foto Billeder fra turen

Vi har aftalt at hente mettes kajak kl. 15,00 hos skimkayaks, så vi har masser af tid i dag. Spiser morgenmad, bader & hygger os inden vi tjekker ud af campingpladsen lige inden deadline kl. 12.

Ankommer til butikken i samme minut den åbner – Mette vil gerne prøve Distance-modellen inden vi læsser hendes Dex & kører hjem.

Men ak oh ve !

Mettes båd er ikke færdig !

Der var øjensynlig fejl på hendes båd, da fabrikken leverede til forretningen, hvorfor båden er returneret til fabrikken…..

Mette er skuffet, jeg bliver simpelthen skidesur !

Vi har betalt 2.000 kr. på forhånd for at vise vi er seriøse købere til en specialbygget båd, vi har aftalt alle betingelser så de er entydigt forståelige og butikken har selv accepteret en leveringstid på 7 kalenderdage.

Hvorfor pokker kan det så være båden ikke ligger her - færdig, klar og 100% i orden ?

Hvor svært kan det være at overholde en aftale, butikken selv har forhandlet ?

Vi aftaler kajakken leveres på vores adresse i Næstved inden 2 uger. Enten kører forretningen den selv herned, eller også sender de den med fragtmand – for forretningens regning naturligvis.

Jeg er spændt på hvad dén handel ender med.

Vi sætter kursen mod Næstved i vores bil, der lugter af gennemsvedt undertøj og vådt rotøj efter en uge i Sverige.

På vej ud af Stockholm bliver himlen sort af et tykt skydække, der som et tæppe trækkes hen over himlen.

Det begynder at regne…

Relaterede artikler

/customers/8/6/d/hettel.dk/httpd.www/data/pages/turberet/stockholm_2003.txt · Sidst ændret: Y/m/d H:i af philip