Brugerværktøjer

Webstedsværktøjer

Sidebjælke

Turberetninger, foto og nyttig viden

Her en liste over ture vi har roet i havkajak - såvel i Sverige som i Danmark.

Listen indeholder information om ét eller flere af punkterne

Sjælland & Øer

Stockholm 2003

Orust

Rul - Eskimorul og makkerredninger

Eskimorul, rullestuer og makkerredninger i havkajak

Rul 2007, december

Rul 2002, december

turberet:orust_2005

Turberetning: Orust 2005

Sikke en måde at starte en ferie på - mandag skulle bilen på værksted, værkstedet ringer - alt skal skiftes, stor regning, og …øhhh vi har ikke alle stumper, så i får den først tirsdag. Tirsdag blev de ikke færdig til middag, men sikkert sidst på dagen.

Sådan en hel dag, man går og venter, er meget lang. Vi tænkte vi kan hente bilen og pakke og så køre tidligt onsdag, men nej - værkstedet ødelægger en reservedel og vi kan først hente den onsdag morgen. Tidligt onsdag ringer vi til værkstedet og endelig er den færdig. Vi skynder os ud og snupper den næsten ud af hænderne på mekanikeren, så hjem og læsse og endelig af sted.

Dag 1

Bjørnholmene

Fra sted Almøn
Til sted Bjørnholmene
Foto Se alle billeder

Sidst på eftermiddagen er vi ved den campingplads vi vil sætte ud fra, de er vældig flinke og vi får lov at køre ned til deres strand og sætte i. Det skulle lige have været en dansk campingplads så havde det sikkert kostet kassen. Kl. 17 er vi endelig på vej i kajakkerne, hold da op hvor er de tunge. Det er første gang jeg ror med dexen fuldt læsset - og den er virkelig læsset, der kan ikke presses så meget som en strømpe ned i den. Der skal virkelig trækkes i pagajen, for at få den til at flytte sig.

Vejret er rimeligt stille, men skyerne hænger lavt, tunge og mørke på himlen, måske bliver det regn. Vi finder en fantastisk lejrplads, der er præcis plads til vores ikke helt lille telt, fuldstændig læ og utroligt stille. Klipperne, der hæver sig på hver side af pladsen, lukker alle lyde ude, vi kan kun svagt høre, de få både der sejler forbi.

Midt om natten begynder vandet at klukke mærkeligt, det lyder som nogen der står og smider sten i vandet, jeg bliver nødt til at se efter, det viser sig at når tidevandet stiger så klukker vandet i nogle små spalter i klipperne. Der er ikke kommet noget regn.

Dag 2

Små fisk renser hår

Fra sted Bjørnholmene
Til sted Kålkerøn
Foto Se alle billeder

Vi sover længe og bruger god tid på at nyde den gode lejrplads. Vi skal ikke nå så langt denne dag, vi vil rundt og tjekke nogle øer ud. Vi får omsider pakket os sammen sejler ud til en gruppe øer der ligger som nogle lange streger i vandet. Først ror vi ned langs med den ene ø, her er der en sopmaja, hvor vi kan komme af med vores affald. En Sopmaja er en smart svensk opfindelse ude i det ødeste øde, står der en lille træhytte med et das i den ene ende og en genbrugsstation i miniformat i den anden ende, her kan alt affald afleveres sorteret.

Der ligger to motorbåde, med en masse mennesker, og vi kan her konstaterer at det ikke kun er kajakker der kan „eksplodere“. De har simpelthen grej ud over det hele, det ser meget farverigt ud. Kort tid efter sejler de væk og der er faktisk ikke et eneste spor efter dem. Ligesom når vi pakker kajakkerne, lykkedes det for dem at få alt grejet, alle personerne og hunden tilbage i bådene.

Vi sejler efterfølgende op imellem øerne, der viser sig at være meget lavvandet. Skyerne hænger stadig tungt og lavt, men der er ikke meget vind. I den anden ende af øerne tjekker vi et par lejrpladser ud, den første er meget smuk, lyngen står som et tæppe hele vejen rundt om en rund plan plads hvor teltet kunne stå. Det er for tidligt at slå lejr men vi spiser frokost og har meget svært ved at bryde op.

Når vi går rundt i det lave vand opdager vi at der er meget liv i vandet.De små fisk og rejerne er helt vilde med at bide i vores fødder og støvler. De små fisk svømmer sågar ind under min sandalrem og gemmer sig, det ser morsomt ud. Det kilder når de kravler rundt på tæer og ben, især rejerne kilder helt vildt. Solen bryder endelig igennem skyerne og i løbet af dagen bliver det fuldstændig skyfrit, hvilket fantastisk vejr.

Vi må desværre videre og leder forgæves efter en lejrplads, der er bare halvt så pæn. Vi sejler rundt om en ø der er naturbeskyttelsesområde. Der er kun et hus inde på midten af øen og så går der får og køer på øen. Vi ender på lejrplads, der er meget pæn. Køerne er ikke umiddelbart til at få øje på så vi håber de holder sig væk til vi er taget af sted næste dag. Lejrpladsen er stærkt plaget af knot, opdager vi da vi skal til at lave mad. Vi må gå frem og tilbage mens vi spiser for ikke selv at blive ædt.

Dag 3

Knot land giver gående aftensmad

Fra sted Kålkerøn
Til sted Lavø
Foto Se alle billeder

Om morgenen er vi gået lidt væk fra teltet for at spise morgenmad i skyggen, pludselig opdager vi at de lokale køer har fundet vores telt og både. De synes bådene er meget spænende. Den ene slikker kondensvand af vores vanddunke og en anden bliver meget forskrækket, da den kommer til at skubbe kameraet ned fra båden. En af køerne forsøger at gå ind i teltet, men det er ikke højt nok. Vi skynder os over og prøver at jage dem væk, men de virker ikke alt for imponeret af vores evner som kohyrder. De ender dog med at gå ud og lede efter nogle andre turister, de kan drille. En grønlandsk pagaj kan være en glimrende ting at vifte lidt med, når man vil jage køer væk.

I det hele taget er det godt at have udstyr med, der kan benyttes til mere end én ting. Dobbeltfunktionalitet sparer plads! Det bedste jeg har med på denne tur er min hjemmesyede pagajflyder. Det er en pose syet i stærkt glat bævernylon med diverse lag af gammeldags skumliggeunderlag inden i. Den bliver benyttet hver dag, som siddepude når vi skal spise. Hvis min båd skal trækkes op over sten eller klipper, virker den som glideunderlag. Det eneste den heldigvis ikke bliver brugt til, er det den er syet til, nemlig som hjælp ved en selvredning.

Den lille bugt vi har ligget i har ikke været besøgt af andre, men netop som vi er klar til at tage af sted, kommer der to skibe og lægger til. Svenskerne ynder at sejle ud på øerne og tage sol og bade og det kan man måske godt forstå. Vi skal videre mod Stocken. Vi vil campere i nærheden og så kigge ind til Orust Kajak lørdag formiddag. Da vi ror forbi kigger vi ind og da de alligevel ikke har alverden at se på, så tjekker vi udvalget, køber et par neoprenærmer til efterårsbrug, tanker vand - og så videre for at finde en lejrplads. Det er ikke så nemt, den første vi ser på er der to store schæfer-hunde der bliver luftet på, så der vil vi ikke ind. Vi tjekker et par andre ud men vender tilbage netop som de sejler væk med hundene. Også på denne plads er der knot, svenskerne må have et eller andet trick, for de ser ikke ud til at være generet selvom de sidder ude ved vandet 500 m væk. Måske er der knot her, fordi det er kreatur land? Vi oplever i hvert tilfælde ikke knot på de lejrpladser, hvor der ikke er køer.

Dag 4

Glimrende lejrplads

Fra sted Lavøn
Til sted Småholmene Gullmarn
Foto Se alle billeder

Næste morgen står vi op kl. 8, alligevel lykkes det os først at sætte ud kl. 11. Netop som vi sætter ud vender de tilbage med schæferne, se det er timing.

Vi ror nordpå og nu er det ikke længere så meget ydre skærgård dvs. det bliver grønnere igen. Øerne i den ydre skærgård er bevokset med lyng og enebær, men kun få og små træer. Lyngen er fantastisk flot på de ofte store arealer, men det er også lidt barskt at se på. De øer vi nu ror ved har masser af træer hvilket giver det hele et mildere og venligere indtryk. Vi ender dog igen med at lede efter en lejrplads i noget der minder om den ydre skærgård og så ovenikøbet ved en grim og larmende storby med masser af trafik = motorbåde, man føler indimellem, man skal krydse en motorvej, hvis man gerne vil over en sejlrende.

Ved aftenens lejrplads er der en bugt med den herligste sandstrand, der er faktisk indtil flere revler inde i bugten. Det betyder også at vandet er varmere end vi ellers har været vant til. Der er også rigtigt meget liv på bunden her. Vi ser bitte små fladfisk (5cm) som farer forvirret rundt inden de graver sig ned i sandet. Der er krabber i alle farver, der enten gravede sig ned i sandet eller stiller sig med ryggen mod en sten og ser truende ud. Jeg har endnu ikke set søstjerner, men det kan være vi skal længere ind.

Jeg havde set en lille smule morild ved en tidligere lejrplads og nu opdagede vi at der på den ene side af øen var masser af morild, Når Philip sparkede i vandet breder der sig et grønlig-blåt lysmønster ud over vandet. Det ser meget specielt ud, man bliver helt fascineret af det.

Om natten vågner jeg ved lyden af musik og tror det er en Brian-båd med gang i musikken, der er sejlet ind i bugten. Det er trods alt lørdag nat. Da jeg står op, opdager jeg at musikken kommer fra Lysekil der ligger mere end 3 km væk, det er godt man ikke er nabo til den fest.

Dag 5

Bemærk huset er tøjret med barduner

Fra sted Småholmene Gullmarn
Til sted Hjæltøn
Foto Se alle billeder

Vi ror hen til et naturreservat, vi roede forbi i går. Vi går i land og går en tur i skoven, det er en dejlig åben skov med nogle flotte træer. På stierne kan vi se efterladenskaber efter dy, men vi ser ingen dyr. Det ser ud som om det er fra heste, men vi ser ingen hestespor, mystisk.

Vi ror efterfølgende forbi et bådmuseum på øen. Alle deres gamle skibe ligger fortøjet i en havn og er altså alle sejlklare. Vi sejler lidt rundt ml. skibene, men går ikke i land.

Så roede vi ind til en cafe, med et ishus og en souvenirbutik, her fik vi et par sandwich, kolde sodavand og is. Pigen i butikken kunne dansk, selv tallene kunne hun, det virkede imponerende, de danske tal er ikke så ligetil som de svenske.

Souvenirbutikken havde kortspil, hvor det handlede om at kunne f.eks svenske planter eller svampe. Hvorfor er der ikke nogen, der har lavet det på dansk? Når jeg tænker på kortspil med biler der er hurtigst eller kend en flyvemaskine, så virker disse da mere inspirerende.

Desværre gik min sandal i stykker, da vi skulle i land fordi bunden var stærkt sugende – ler i stedet for sand. De har ellers tjent mig godt i mange år. Jeg må nu bruge mine reservesandaler, der ellers har fungeret som tørre sandaler i lejren. Det er surt kun at have våde sandaler, heldigvis lykkedes det at lime dem i andet forsøg, så efter et par dage havde jeg igen tørre sandaler til lejrbrug. Hurra for reperationsposen, den indeholder mange gode sager. Sandalerne holdt dog kun til turen var slut, så de røg ud da jeg kom hjem. Det er lidt trist at sige farvel til udstyr, man har haft så mange gode oplevelser med. Vandfaste sandaler i den model laves desværre ikke mere.

Endnu engang fandt vi en lejrplads i en bugt, her var der også masser af liv og midt i bugten var der meget dybt, her så vi småfisk blive jaget ud af vandet af en stime større fisk.

Da jeg gik i vandet så jeg en lille slange, jeg mente dog ikke der var havslanger i Sverige, den var stribet og lignede ikke en snog eller noget, da jeg så nærmere efter så jeg den havde hale og rygfinne. Jeg løftede den op og så at det var en nålefisk, de plejer at svømme oprejst, som en søhest på meget dybere vand, men her var der for lavt til andet end at ligge og ligne en slange.

Dag 6

Brattøn

Fra sted Hjæltøn
Til sted Brattøn
Foto Se alle billeder

Da vi pakkede teltet sammen lå der en krabbe under det, den var mærkelig nok ikke blevet mast. Den blev ret fornærmet, da vi pludselig fjernede dens gode beskyttelse, og skyndte sig at kravle hen i den nærmeste tot græs og gemme sig.

Den vejrudsigt vi havde med hjemmefra, dækker ikke længere. Jeg ringer til den svenske vejrtjenste med kystvejr. De lover 5-9 m/sek, men det er ved den yderste kyst. Vi kan da godt mærke at det blæser lidt i løbet af dagen, men ikke noget der ligner den vejrudsigt.

Dagens tur går forbi et naturreservat, på skiltet læser vi at man kan se spor efter bl.a. elg i skoven, så vi går på elgjagt, dog med et meget magert udbytte - vi ser hverken elg eller spor efter dem.

Det er nu blevet hverdag, det kan vi godt mærke, der er stort set ingen både længere. Vi vover at lægge os på en lejrplads mod syd selvom de lover vind fra syd.

Da jeg vil gå en aftentur for at se øen lidt fra oven, farer jeg vild på vejen ned og ender på den forkerte side af øen. Jeg bliver nødt til at gå hele vejen rundt om øen langs med vandet, for jeg vil ikke tilbage gennem skoven, hvor der var de største koncentrationer af skovmyrer jeg længe har set. Der var „veje“ der var 30 cm brede, hvor der ingen vegetation var pga myrerne. På vejen tilbage lykkedes det mig at snuble, så jeg fik dyppet vores digitalkamera i vandet. Det havde det ikke godt af.

Det var ikke en rigtig vellykket aftentur. Det lykkedes mig dog at redde kameraet, så da vi kom hjem var det blevet tørt nok til at kunne fotografere igen.

Dag 7

Uddevalla centrum

Fra sted Brattøn
Til sted Uddevalla
Kort Uddevalla Centrum
Foto Se alle billeder

Om morgenen så vi tre rovefugle svæve elegant rundt over øen, de så desværre ikke ud til bo her og vi så ikke mere til dem senere.

Jeg havde derhjemme fundet en hemsløjdsbutik, der lå i Uddevalla. Vi havde fundet ud af at den lå ret tæt på en kanal, der går ind i centrum af byen, så vi havde planlagt at ro derind. Så vi pakker alt grejet og sætter kursen mod byen. Vi plejer egentlig at holde os væk fra alt hvad der ligner storbyer, så det er mærkeligt at styre direkte mod det grimmeste man kan finde - en industrihavn. På vejen ind bliver vi overhalet af et kæmpestort fragtskib, det trak i hornet, så vi var lige ved at lette fra vandoverfladen. Inde i havnen måtte der to små lodsbåde til at skubbe fragtskibet på plads.

Næsten inde i byen tjekker vi den lokale campingplads ud, men den ligger på „tredje sal“ (oppe på klipperne) så der er det ikke muligt at lægge ind. Vi fortsætter ind i byen forbi en masse grim industri og passerer den lokale roklub. Den har simpelthen den grimmeste udsigt, man kan forestille sig - overfor ligger en kæmpestor larmende foderstofsilo og en skrotplads. Vi ror længere ind i byen og efterhånden snævrer kanalen ind og i centrum ser det hele lidt pænere ud med blomsterkummer og ingen industri. Butikken ligger næsten der, hvor kanalen ender så vi ror lige hen og tjekker afslutningen ud, der er et vandfald - flot.

Nu skal vi finde ud af at have mig ud af båden og op i gadehøjde, der er trods alt ca 1,5 m op. Flere steder er der trapper op til gadeplan og ganske tæt på det hjørne jeg skal op til, er der en trappe med en trækant, som et lille bolværk, lige i vandoverfladen, så jeg kan ligeså elegant lægge til og stige ud og Philip kan blive liggende og holde min båd mens jeg handler. Der bliver kigget noget til os, det er vist ikke hver dag, der lægger et par kajaksejlere til. Jeg skynder mig hen i butikken der ligger ca 300 m derfra, der er masser af ting jeg gerne vil købe, men dels er svensk hemsløjd dyrt og dels har jeg ikke meget plads i kajakken, så jeg køber en lille spånæske lavet af elm, birk og kirsebær, den er meget smuk. Jeg skynder mig tilbage til bådene og laver en ligeså elegant nedstigning. Vi skynder os at ro derfra, men tager dog lige en drikkepause ved en motorbådstankstation/marinebutik/iskiosk, hvor vi desuden får fyldt vores vandbeholdning op med hjælp fra en meget flink ung „tankpasser“.

Så er det ellers bare med at komme ud af byen tilbage til den smukke natur. det er selvfølgeligt blæst op og vejen tilbage er i en vindtunnel med modvind, men vi kommer dog frem. Vi overnatter på samme lejrplads som natten inden. Sikke en dag – 22 km for at jeg kunne kigge i en butik i en halv time, Philip må elske mig højt.

Dag 8

Lystfisker på Brattøn

Fra sted Brattøn
Til sted Dirhuvudholmene
Foto Se alle billeder

Nu skal vi syd på og vi må desværre acceptere at det er blæst op og vinden skal, da den endelig kommer, selvfølgelig komme fra syd. Vi ror med solen og vinden ind forfra.

Selvom det blæser er det ikke så slemt. Når man tænker på hvor dybt her er, må der kunne komme nogle ret kraftige bølger, men bølgerne i dag er næppe over en halv meter. Vi finder vores lejrplads på en lille ø med en trægruppe nydeligt placeret rundt om en plads til teltet. Philip har fisket nogle aftner, i aften fangede han en hornfisk, men den var for lille, så den satte han ud igen.

Så er det slut med det gode vejr, om natten kan vi høre regnen tromme på teltet, det er nu en ganske hyggelig lyd. Vi har besluttet at ro hjem i morgen, da vejrudsigten lover mere regn og vind - og det fik vi

Dag 9

Tid at rejse bort. Det bliver møgvejr

Fra sted Dirhuvudholmene
Til sted Almøn
Foto Se alle billeder

23 km med vinden og regnen lige i ansigtet, det er næsten umuligt at se noget som helst. Det er noget af en forandring fra de først dage med havblik og høj himmel. 12-16 m/sek kan godt mærkes, især når regnbygerne pisker imod os. Med sådan et vejr er vi glade for at vi engang købte os et par rigtige sydveste, de forhindrer regn ned ad nakken.

Vi ror fra den ene bugt med lidt læ til den næste og vi lægger strategier for hvilken vej, vi skal ro rundt om øerne for at få mest muligt læ, det er nærmest som et forhindringsløb. Endelig når vi den strand hvor vi lagde ud og bilen holder der skam endnu - intakt, vi er altid lidt spændte på om der stadig er hjul på bilen, når vi kommer tilbage.

Nu skal vi hjem og se til et forgroet drivhus og fuglene i haven sidder sikkert og venter da de ikke er blevet fodret mens vi var væk.

Turen hjem foregår i heftige regnbyger med risiko for aquaplanning, så vi kan ikke køre alt for stærkt, men kl. 23.30 er vi hjemme til et varmt bad – herligt.

Næste dag ser vi i den Svenske TV-avis at en tysk kludesejler er stødt på grund ved Orust og 5 personer må reddes i land. Det var vist det helt rigtige tidspunkt vi tog hjem på.

Denne ferie vil vi mindes længe.

Relaterede artikler

/customers/8/6/d/hettel.dk/httpd.www/data/pages/turberet/orust_2005.txt · Sidst ændret: Y/m/d H:i af philip