Brugerværktøjer

Webstedsværktøjer

Sidebjælke

Turberetninger, foto og nyttig viden

Her en liste over ture vi har roet i havkajak - såvel i Sverige som i Danmark.

Listen indeholder information om ét eller flere af punkterne

Sjælland & Øer

Stockholm 2003

Orust

Rul - Eskimorul og makkerredninger

Eskimorul, rullestuer og makkerredninger i havkajak

Rul 2007, december

Rul 2002, december

turberet:mariager_2003

Turberetning: Mariager 2003

FIXME Artiklen er kun delvist færdig. (du må gerne skrive et bidrag =) )

Vejle & Mariager Fjord i påskeferien

Fra landkortene at dømme ser Vejle & Mariager Fjord ud som interessant rovand. Jeg spørger på havkajakroernes postliste om gode råd med overnatningspladser, venlige og fjendtlige indfødte i de to fjorde. Kenny Poulsen sender et glimrende kort fra Skov & Naturstyrelsen, hvor lejrmuligheder er markeret. Peter Øgård sender GPS-koordinater til lejrpladser og fjendtlige indfødte. Mere om det senere.

Kort, hele turen Se kort
Foto, hele turen Se foto

Dag 1

Foto Se foto

Mandag aften pakker vi bilen, således vi tirsdag morgen kan køre til Fredericia for at sætte Freja af. Hun skal besøge nogle venner fra efterskolen i påsken.

Dernæst går turen til Havkajakken for at lede efter ny pagaj til Mette. Desværre finder vi ingen ny pagaj til hende og Jørgen Skovmand er knap så imponeret af min hjemmelavede, multifarvede grønlandske pagaj: ”Det er da en trøst meget af den er under vand, når du ror” mener Jørgen med et glimt i øjet.

Ergo må vi besøge Kajakcentrum for at lede efter egnet udstyr der. De bor i en garage i Grejs - der står en halv kajak i forhaven som vartegn. Her finder vi en glimrende pagaj til Mette og jeg ser der blandt kajakkerne ligger en ikke helt ny 2-er havkajak af typen VKV. Øjner muligheden for en god handel og spørger hvad den koster. ”Båden er vor egen og ikke til salg” lyder svaret. ”Men I kan da låne den og ro et par dage på Vejle Fjord i den. I kan også låne nøglen til kajakklubben og overnatte der”. Jeg er nærmest målløs over den utrolige imødekommenhed og venlighed. Når der er sådan et forhold medlemmerne imellem, på tværs af landets kajakklubber, føles det rigtigt rart at betale sit medlemskontingent. Det er bestemt ikke sidste gang jeg har sat mine ben i den forretning.

Vi takker pænt for tilbuddet. Det passer desværre rigtit dårligt med vores planer for denne påskeferie, men vi vil gerne tage mod tilbuddet på et senere tidspunkt. Øjner pludselig muligheden for at tage på rundtur i Jylland og prøve mange forskellige 2-er havkajakker hos flere forskellige forhandlere - så burde vi kunne finde en passende båd, såvel hvad funktionalitet og pris angår. Efter besøget hos Kajakcentrum sættes kursen mod Ålestrup - vi skal besøge Gert & Nailia.

Dag 2

Foto Se foto

Det er svært at tage afsked med Gert & Nailia, men sidst på formiddagen tager vi os endelig sammen og kører til lystbådehavnen i Assens på Mariager Fjord. Ved middagstid har vi pakket bådene, parkeret bilen og sætter kursen mod Hobro. Peter Øgård har på havkajakroernes postliste beskrevet en række gode lejrmuligheder for mig. Tak for det Peter !

Vi har valgt at ro til en såkaldt ”ikke helt færdig” lejrplads ved Ørnedalen. Vi ror strikt efter koordinaterne på GPS´en og står simpelthen midt i et uigennemtrængeligt krat ! Jeg fatter ikke en pind, men må erkende at ”ikke helt færdig” måske betyder noget andet i Hobro end i Næstved.

Lidt længere henne ad stranden står en fyr. Vi ror hen og spørger om vej. Fyren mener ikke det er her, men inde ved teglværket. ”Men det er altså en kedelig plads. I skulle meget hellere ro ind til Hobro Roklub. Jeg er medlem der. Der er en lille græsplæne I kan slå teltet op på. Intet problem” Vi takker for hjælpen, ror ind til roklubben og ringer til nummeret på den udendørs opslagstavle. ”Jamen vi har ikke været medlem af roklubben i mange år lyder svaret”. ”Men hvad er jeres problem ?” Jeg forklarer hurtigt problemet med den forsvundne lejrplads og mit fromme ønske om at overnatte i klubhuset. Intet problem - jeg får telefonnummeret på Thomas.

10 minutter senere står Thomas i klubhuset, udleverer nøgle & viser faciliteterne frem. Er det ikke bare pragtfuldt med en sådan gæstfrihed klubberne imellem ? Vi nyder i fulde drag varmt bad i flisebeklædte baderum, madlavning i køkken med rigtigt komfur og varme i brændeovnen. Livet er herligt.

Dag 3

Foto Se foto

Hen ad formiddagen forlader vi Hobro Roklub og smider som aftalt nøglen i postkassen. Jeg lægger også 30 kr. i kassen. Det ville have kostet 30 kr. at overnatte på naturlejrplads. Føler ikke vi kan være bekendt at tage imod venligheden, det varme bad, brændeovnen, kaffen og komfuret uden i det mindste at betale lidt for forbruget. Hobro Roklub er jo ikke et bistandskontor.

Vi ror langsomt ud gennem fjorden - den er virkelig flot, frodig og afvekslende. Det er bestemt ikke sidste gang jeg har roet dette flotte stykke danske natur. Næste gang skal være når bøgen er sprunget ud, og alle træerne er grønne - eller når træerne står i efterårsfarver. Men ikke når fjorden er død af iltsvind midt på sommeren. De sidste 10 år har de lokale vist ikke været så gode til at passe på fjorden som man kunne ønske.

Vi har fået oplyst koordinaterne på fjendtlige indfødte i området og ror forbi ét af dem. Der står 2 lystfiskere i waders. Vi ror uden om og hilser på den første. Den næste er knapt så venlig. Han fanger mig sådan set med sit blink. Flår vildt i krogen, selv om jeg råber ind til ham, at han har fanget mig. Det lykkes mig at få krogen ud af min jakke, hvorefter fiskeren river i linen, så krogen borer sig ind i mine handsker. Gad vist om det var sådanne mennesker Peter tænkte på, da han skrev nogle folk er knapt så venlige her.

Uden yderligere dramatik ror vi i den stride modvind til Hadsund, vender kajakken og surfer tilbage til Assens, hvor bilen står. Strækningen Hadsund til Assens er ikke nær så køn som den inderste del af fjorden. Næste gang gider jeg formentlig kun ro fjorden fra Mariager til Hobro.

Vi læsser alt grejet på bilen og kører i en helvedes fart sydpå. Vejle fjord er målet. Klokken 21,15 ankommer vi på Camping Rosenvold, hvor receptionen desværre ser lukket ud. En meget venlig dame åbner døren. ”Kom inden for” Indehaveren er selv kajaksejler og meget imødekommende. Hun har indrettet en del af campingpladsen til kajaksejlere. Der er grill, bålplads og meget kort til vandet fra pladsen. Herligt. I det tiltagende mørke får vi slået kludevillaen op, lavet noget varm aftensmad og går i poserne. Godt trætte efter en lang dag.

Dag 4

Foto Se foto

Vi sover længe, spiser morgenbrød. Nyder et langt varmt bad i campingpladsens familierum. Det er herligt, hyggeligt, afstressende. Rydder op i udstyret og tømmer tøjposerne for vådt vasketøj - det kan godt ligge i bilen, mens vi ror de næste dage. Taler med campister fra campingvognene. De går rundt i tykke trøjer og har forfærdeligt ondt af os: ”Øj hvor vi frøs i nat. I må da være døde af kulde i det lille telt”. Vi beroliger med at dunsoveposerne altså ér opfundet, hvorfor vi sagtens kan holde varmen i meget koldere vejr. Og vores 4-mands telt på 12 kvadratmeter er nu ikke så lille endda !

Tiden løber hurtigt, så klokken 13,15 triller vi de 500 meter fra campingpladsen til lystbådehavnen. Den er overfyldt og slæbestedet er lukket. Her kan vi ikke sætte i. Ved siden af lystbådehavnen ligger jollelauget, hvor et par unge mænd er ved at hive en jolle op. Desværre kan de ikke umiddelbart hjælpe os med at låse kæden op, således vi kan læsse alt grejet af tæt på vandet. Møjsommeligt slæber vi derfor kajakker, telt, soveposer, mad, tøj og alt det øvrige grej fra den offentlige parkeringsplads og 100 meter ned til stranden. De 2 unge fyre parkerer bilen så de bedre kan følge med i vores aktiviteter. Da vi er færdige med slæberiet og skal til at sejle væk, kører fyrene hen til leddet, låser op og triller ud på den offentlige parkeringsplads. De sikrer sig omhyggeligt at vi ser det. Mette griner, små mænd, små pikke, små magtdemonstrationer du ved. Jeg bliver skide sur. Sikke nogle bonderøve de har som medlemmer i det bådelaug - må deres påhængsmotorer sprænge i luften og deres joller synke.

Vi ror ud af fjorden mod skoven. Skal ikke ret langt i dag på vandet, men har planlagt at se en hel del på Staksrode Skov, der er meget speciel med sine mange eksotiske træarter og ujævne terræn. Kenny Poulsen har via havkajakroernes postliste sendt mig et kort over Staksrode Skov & omgivelser, med lejrpladser, stier og anden information fint markeret. Selv hans privatadresse er tegnet ind på kortet - hvis vi nu skulle få brug for vand, hjælp eller andet. Tak for det Kenny !

Vinden står lige ind i snotten og går gennem marv og ben. Bølgerne er halvstore og har næsten alle skumtoppe på. Det er koldt og råt i dag. Til gengæld er kysten utrolig flot. Meget utilgængelig fra landsiden på grund af de høje klinter og mange væltede træer. Nogle steder ligner det nærmest et kæmpe spil mikado….

Vi finder først spejdernes plads. Der er ikke megen læ i dag. Ror videre til naturlejrplads 395A. Her ligger et telt på toppen og røgen vidner om et bål - og vi vil ikke trænge os på. Ror videre mod naturlejrplads 395b. Selv om GPS´en viser det præcise koordinat kan vi ikke umiddelbart finde pladsen. Fortsætter mod anden spejderplads. Spejderpladsen er nem at finde og nydelig. Der er absolut ingen faciliteter, men en flot udsigt over fjorden, bålplads og brænde. Mette går op ad jerntrappen og står klar på den lave klint - jeg smider alt vores gods op til hende. Tøjrer kajakkerne godt til nogle træer og går op til Mette. Hurtigt får vi etableret lejren, men jeg kan simpelthen ikke få varmen igen. Ender med at gå rundt i 2 lag undertøj, et lag fleece, vindtæt yderbeklædning, uldvanter, hue, vintersokker, neoprensokker - og sandaler. Mine mukluks skal jo lige dampe af efter dagens strabadser. Den lidt spøjse beklædning virker dog efter hensigten. Sammen med den varme aftensmad får jeg hurtigt varmen igen.

Klokken er nu 23,15. Mette snorker højlydt, vinden suser og jeg har det dejligt varmt. Livet er herligt.

Dag 5

Foto Se foto

Dag 5 Vi sover længe. Spiser varme pandekager med strøsukker til morgenmad og nyder tilværelsen. Vejret er ikke lige hvad meterologerne lovede os. Solskin & svag vind fra nordøst havde de lovet. I stedet fik vi frisk til hård vind fra nordvest på en overskyet dag. Bølgerne hamrer direkte ind på kysten - og vandet er iskoldt.

Alligevel ror vi fra Staksrode Skov og nordpå. Forbi Sønderskov og op til Barrit Tykke, der udgør vendepunktet. Ror langsomt tilbage til parkeringspladsen - og slæber møjsommeligt kajakker og udstyr op over stranden, over det lave hegn og hen til bilen. Triller til Kolding efter Freja og dernæst mod Næstved.

Efter en lang dag ankommer vi til Næstved, hvor huset er fyldt med teenagere, der holder hemmelig fest - forældrene skulle jo først komme hjem i morgen. Men det er en helt anden historie.

Relaterede artikler

Se også

/customers/8/6/d/hettel.dk/httpd.www/data/pages/turberet/mariager_2003.txt · Sidst ændret: Y/m/d H:i af philip