Brugerværktøjer

Webstedsværktøjer

Sidebjælke

Turberetninger, foto og nyttig viden

Her en liste over ture vi har roet i havkajak - såvel i Sverige som i Danmark.

Listen indeholder information om ét eller flere af punkterne

Sjælland & Øer

Stockholm 2003

Orust

Rul - Eskimorul og makkerredninger

Eskimorul, rullestuer og makkerredninger i havkajak

Rul 2007, december

Rul 2002, december

turberet:fyns_hoved_2004

Turberetning: Fyns Hoved 2004

FIXME Artiklen er kun delvist færdig. (du må gerne skrive et bidrag =) ) Billeder mangler

Havkajakroernes forårstræf

Forårstræffet blev dette år arrangeret på Fyns Hoved.

• Vi melder os til af mange årsager:
  • Måske flytter vi herover, når ungerne er fløjet af reden og derfor vil vi gerne se området lidt an
  • Vi vil gerne møde nye og gamle venner
  • Vi vil gerne ro i området, der på kortet ser spændende ud
  • Jeg vil gerne se på mulighederne som kystfisker.
Kort, hele turen Se kort
Foto, hele turen Se foto

Dag 1

Foto Se foto

Træffet starter allerede kl. 16,00 med foredrag i fællesteltet, men det kan vi umuligt nå frem til. Har man fri fra arbejde kl. 16,00 i København, kører hjem til Næstved efter kajakker og sætter kursen herfra til Fyns Hoved, kniber det lidt med at nå det til tiden.

Da vi ankommer til lejren er den stor og voksende – der ankommer hele tiden flere biler med kajakker på taget. Helt frem til lørdag formiddag ankommer bilerne – og da er vi omkring 75 kajakker på pladsen. Campingfatter holder sikkert fest hele næste uge. Campingpladsen er stort set ubeboet, så 75 betalende campister denne weekend må kunne ses på regnskabet.

Vi lægger os i udkanten af lejren med en passende afstand til de nærmeste telte. Sent på aftenen ankommer et folkevognsrugbrød fra en jysk kajakklub. De har en helt anden opfattelse af hvad ”passende afstand” er og lægger sig mellem os og de andre telte. Det ligner nogle erfarne folk: Hele bilen er indrettet som campingvogn, med senge, køkken, fortelt, presenninger og alskens udstyr. Det ser meget proff. ud.

Dag 2

Foto Se foto

Klokken 06,30 vækkes vi, da musikken fra De Gyldne Løver brager ud over pladsen fra naboerne i folkevognsrugbrødet. Jow, jow da. Nu lyder Fyns Hoved som New York på jysk mand ! Ikke noget med irriterende fuglesang og lyden af bølgeslag i strandkanten her !

Vi opgiver at sove videre i den støjende storby og står op – uden det dog giver anledning til dæmpning af den irriterende radio. Selv da Mette ikke kan skjule irritationen mere og anmoder knægtene om morgenro virker det ikke – radioen dæmpes bare lidt og knægtene surmuler. Således bliver jeg mindet om, at det bedste bevis for intelligente væsner i rummet er, at de ikke har kontaktet menneskene.

Der er arrangeret fælles rotur rundt om Fyns Hoved til Korsøre. Her vil Fjord & Bælt stille med en fagmand og holde foredrag om fisk og planter i danske farvande.

Det blæser en del, bølgerne er store og står lige ind på kysten, så enkelte vælger at afstå fra sejladsen under orienteringsmødet på stranden. Lynhurtigt organiseres det således, at der bagerst i truppen ror nogle erfarne, således de mindre erfarne kan samles op i tilfælde af kæntring. Det bliver der kun brug for i ét tilfælde.

Generelt er min oplevelse, som ved alle andre træf, at havkajakroere er gode til at passe på hinanden. Ser én lidt ustabil eller utryg ud, glider der helt ubemærket et par erfarne roere op på siden eller hen i nærheden af den ustabile roer. Det finder jeg er god kutyme.

Ved Korsøre går alle på land og møder dykkeren fra Fjord & Bælt. Dykkeren har lige hentet et pænt udvalg af dyr & planter fra bunden. Dog mangler han 2 dyr:

• En rigtig ægte havørred. Den er nemlig umulig sådan bare lige at svømme ud og fange.
  • Et levende marsvin. I stedet har han et dødt marsvin med. Nej, det er ikke sådan nogle ungerne har i bure på værelset.

Foredraget er rigtigt godt. Der fremkommer masser af ny viden – og ungerne går amok over alle de levende fisk, krabber og smådyr der er i plasticbaljerne. Specielt da nogle af fiskene midt under foredraget æder krabberne.

Vidste Du i øvrigt at Danmark er verdens største hvalfangernation ? Det er vi, fordi vi fanger mange marsvin i fiskernes net – og marsvin er hvaler, ikke fisk.

Fjord & Bælt forsker bl. a. i advarselssignaler til fiskenet. Prototyperne virkede fint. Marsvinen hører advarselssignalet og svømmer uden om nettene. Det gør fiskene desværre også. Derfor forskes der nu i advarselssignal som kun udløses, når de rammes af marsvinenes sonar. Tanken er at advare marsvin men ikke fisk. Ganske fikst ikke ?

Efter foredraget ror de fleste tilbage til campingpladsen og frokosten. De skal deltage i orienteringsløb omkring småøerne her på Fyns Hoved om eftermiddagen. Mette og jeg gider ikke ro orienteringsløb – udfordringen er lige som til at overse, når man på dækket har en GPS med indlagt kort.

Til gengæld ror vi lidt rundt i bugten ved Korshavn og Mejlø for at udforske området. Tuller stille og roligt rundt om Fyns Hoved og nyder solskinnet – vinden er taget af og søen har lagt sig. Her er dejligt.

Vi kommer hjem tids nok til at nå et bad og tøjskifte inden fællesspisningen. Fællesspisningen er en glimrende tradition ved havkajakroernes træf. Det er her man genser gamle venner – og træffer en hel masse nye. Eller træffer nogle af dem, man hele vinteren har skrevet sammen med på postlisten. Det er faktisk rart sådan at sætte et ansigt på vinterens ”pennevenner”.

Det er også her man udveksler historier, erfaringer – og lærer en hel masse nyt. Dette år fik jeg lært en hel masse om:

• Hvordan man bygger tætte luger på sin egen trækajak
  • Hvordan man med Micrografx Windows Draw kan sætte print fra Det Levende Danmarkskort sammen og printe hele A3-sider med kort. Normalt kan man kun printe ½ A4-side, så teknikken gør kortet meget mere anvendeligt til kajakbrug. Jeg burde skrive en artikel om metoden, så mange flere kan få glæde af den.
  • Hvordan man bygger solcellepaneler sammen med sin GPS, så det ikke er nødvendigt at medbringe 3 kilo batterier på ferieturene.

Mette og jeg er desværre mærket af en hård arbejdsuge og vores støjende naboer, der vækkede os meget tidligt i morges. Vi tørner derfor ind allerede ved 23-tiden, mens der stadig er fuld gang i snakken omkring middagsbordet i fælles-teltet.

Dag 3

Foto Se foto

I dag står vi op før de støjende knægte i folkevognen ved siden af. Jeg fristes næsten over evne, men Mette maner til besindelse: Hævn er en simpel følelse og der ligger andre campister på pladsen end kajakroere – ødelæg ikke kajakroernes rygte. Jeg afstår derfor fra at støje ekstraordinært meget. Det virker dog ikke helt efter hensigten. Snart vågner gutterne ved siden af, og vi beriges igen med De Gyldne Løver for fuld skrue – flot akkompagneret af en masse smækkende bildøre.

Derfor denne advarsel til alle havkajakroere: Møder Du et dansk folkevognsrugbrød fra en jysk kajakklub så flygt ! Den er et mobilt bevis på manglende respekt for alle de værdier havkajakroere normalt sætter højt – en rullende antireklame for foreningen. Retfærdigvis skal dog nævnes: ved alle andre træf har jeg aldrig mødt bare tilnærmelsesvis uintelligent adfærd

Kort efter kommer Jørgen Skovmand og Dorrit ud af deres telt. Jørgen spørger ikke om jeg har sovet godt, men nøjes med at bemærke at jeg har sovet godt. Joe, nogle mennesker snorker mere end andre.

I dag er der teknik og leg på programmet, men Mette og jeg har andre planer. Vi vil gerne udforske Lille Strand lidt mere. Efter morgenmaden ror vi derfor i solskin, på fladt vand, rundt om Fyns Hoved og tilbringer dagen med at udforske Langø Hoved, Mejlø, Enø, Bogø, Vejlø og Vejlø Kalv. Vi hygger os, stresser af, spiser frokost i det grønne – nyder stilheden.

Desværre er fjorden ikke nær så godt rovand som kortet tilsiger: der er forfærdeligt lavvandet. Det er kun med besvær vi nærmest stager os på 20 cm. vand til Vejlø Kalv. Længere indtrængen i fjorden er umuligt. Reelt kan man kun ro rundt om Bogø og Mejlø. Resten af fjorden er kendetegnet ved utrolig lav vandstand og rigtig sumpet bund. Men kønt, det er her nu altså.

Ud på eftermiddagen ror vi tilbage til campingpladsen. Pladsen er ved at blive tømt for telte – folk er på vej hjem fra træffet. Om morgenen lå vi i en tæt ”bebygget” lejr af havkajakroere, men ud på aftenen ligger vi helt alene på en fuldstændig åben græsmark. Pudsig oplevelse.

Vi sender en stille tak til dem i foreningen, der har investeret ubetalt fritid i arrangementet. Arbejdet gør ikke sig selv, det ved vi godt.

Dag 4

Foto Se foto

Vi vågner helt alene, på en åben græsmark, på en næsten øde campingplads. Vipstjerterne belejrer nærmest teltet, bølgerne skvulper på stranden og der er masser af fuglesang på pladsen. Men ingen folkevognsrugbrød ! Det er en god byttehandel.

Det er planen at ro mod Kerteminde. Måske en tur rundt om Romsø. Hvis vi gider. Vi vil gerne se rovandet, se nogle marsvin, se på fiskevandet. Se om vi måske vil bo her om nogle år.

Mens vi står på klinten ved campingpladsen kommer en stor flok marsvin crusende tæt på kysten – på vej nordpå. Lynhurtigt er vi i bådene. Sætter efter marsvinene i håb om at komme tæt på. Det lykkes ikke. På hele turen lykkes det faktisk ikke at se marsvin fra kajakkerne – kun mens vi står inde på land. Øv !

Til gengæld ser vi masser af uartige hornfisk. De kom tidligt i år. Vi ser en skarv skælde en ræv ud, så ræven til sidst opgiver ævred, forlader kysten og smutter ind mellem træerne. Vi ser en krage jage et egern meget, meget længe. Jeg tvivler på krager spiser egern, men måske har egernet noget som kragen gerne vil have ? Vi ligger stille på vandet. Iagttager scenen ind til dyrene forsvinder op ad klinten, ind i landet.

Vi gider hverken ro til Kerteminde eller rundt om Romsø, men lader os nøje med en langsom, hyggelig tur ned langs kysten og tilbage igen. Konstaterer det måske ikke er Fyns Hoved vi skal flytte til. Farvandet omkring Gavnø er trods alt mere beskyttet til vintersejlads og sælkolonien ved Svinø er kun en times sejlads væk.

Til gengæld føler vi os efterhånden mest knyttede til ro-miljøerne på Fyn og i Jylland – når bare de ikke kører i folkevognsrugbrød. Der er ganske vist masser af havkajakroere på sydsjælland. De ror bare ikke.

Dag 5

Foto Se foto

Foredraget for havkajakroerne i lørdags var så inspirerende, at vi har besluttet at besøge Fjord & Bælt i Kerteminde. Efter morgenmaden pakker vi derfor lejren sammen, læsser bilen, afregner på campingpladsen og triller til Kerteminde. Vi ankommer til Fjord & Bælt da centeret åbner og tilbringer resten af dagen her. Det er faktisk rigtig godt. Der er levende sæler, levende marsvin og levende havørred her.

Hvordan i alverden det lykkes dem at få én havørred i gydedragt til at leve i samme bassin som én havørred i jagedragt – samtidig – ved jeg ikke. Men det kan de altså dér på centeret. Ret fantastisk synes jeg. Også ret fantastisk de kan holde marsvin levende i fangenskab. I hele Europa er Kerteminde det eneste sted man formår det ! Fjord & Bælt indeholder et væld af informationer og ny viden og kan bestemt anbefales til alle der færdes ved de danske kyster. Vi stiller op til fodringen af både sæler og marsvin et par gange i løbet af dagen. Desværre foregår der en del vedligeholdelsesarbejde i marsvinenes bassin i dag, så de er noget sky.

Sidst på eftermiddagen må vi dog tage os sammen. Vi bliver nødt til at køre hjem til Næstved igen, pakke ud og gøre udstyret klar til næste tur. I aften skal vi til planlægningsmøde. Årets tur til den svenske skærgård skal planlægges.

I morgen er der atter en arbejdsdag.

Relaterede artikler

Se også

/customers/8/6/d/hettel.dk/httpd.www/data/pages/turberet/fyns_hoved_2004.txt · Sidst ændret: Y/m/d H:i af philip